Koncepce ZŠ Lesonice
Úvod
Koncepce školy je nejvýznamnější konstrukční dokument školy, který zásadně ovlivňuje perspektivu školy a je podkladem pro zpracování strategických krátkodobých i dlouhodobých cílů při realizaci výchovně-vzdělávacího procesu. Kvalitní koncepce školy může pomoci při zvyšování kvality výchovy a vzdělávání a přináší další zlepšení spolupráce mezi vedením školy, učiteli, rodiči a zřizovatelem školy.
Při tvorbě této koncepce jsem se opírala o informace zejména z těchto materiálů:
- analýza současného stavu – metoda SWOT,
- Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání ZŠ Lesonice,
- Školský zákon 561/2004 Sb.,
- výroční zprávy školy,
- inspekční zpráva ze dne 23.4.2010.
Prioritní cíle školy, prostředky a postupy k jejich naplňování. Vlastní koncepční záměry a cíle jsou rozděleny pro přehlednost do několika tematických oblastí:
- Organizace řízení
- Personální oblast
- Materiální podmínky a vybavenost
- Oblast výchovy a vzdělávání
- Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností
- Oblast spolupráce
- Rozbor stávajícího stavu
Základní údaje o škole
Základní škola je málotřídní škola, se dvěma třídami s pěti postupnými ročníky 1.stupně. Součástí školy také školní družina a výdejna stravy. Škola je spádová, mimo dětí z Lesonic sem dojíždí děti z Petrovic. Zřizovatelem školy je Obec Lesonice.
SWOT analýza současného stavu
Silné stránky
|
Příležitosti |
|
|
Slabé stránky
|
Hrozby |
|
|
- Vlastní koncepce školy
- Organizace řízení
CÍL: Zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost.
Prostředky k dosažení cíle:
- promýšlet potřeby školy, koncepci rozvoje – využít dotazníkové šetření;
- rovnoměrně delegovat pravomoci a jednotlivé úkoly na ostatní zaměstnance, prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost;
- udržování pozitivního obrazu o škole – prezentace školy, propagace v médiích;
- podstatné dokumenty projednat se Školskou radou - zejména rozpočet školy.
- Personální oblast
CÍL: Ve vzájemných vztazích pracovníků vytvářet atmosféru klidu a tolerance. Vytvoření a udržení stabilního pracovního týmu a posílení pozitivní motivace zaměstnanců.
Prostředky k dosažení cíle:
- při výběru zaměstnanců klást důraz na flexibilitu a osobní zodpovědnost;
- umožnit a podporovat další vzdělávání;
- zaměřit se na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností (pracovník pro BOZP, preventista PO, zdravotník apod.);
- Materiální podmínky a vybavenost
CÍL: Postupně zkvalitňovat materiální a prostorové podmínky pro plynulý chod školy, zkvalitňovat vybavení tříd, zvyšovat bezpečnost a zlepšovat hygienické podmínky.
Prostředky k dosažení cíle:
- určovat priority ve vybavování v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu;
- pořizovat účelné pomůcky a vhodné učebnice – zavést systém „odborných kabinetů“, modernizovat vybavení školy za pomoci zřizovatele;
- plnohodnotně zprovoznit a využívat vybavení počítačové učebny, zajistit správu sítě;
- prostory na školním dvoře využít jako bezpečnou odpočinkovou zónu pro školní družinu (zajištění zídky, kamenů a jezírka, vybudování pískoviště);
- zabezpečit vstup do budovy během ranního příchodu žáků;
- pomáhat při údržbě naučné stezky a přírodní zahrady, podílet se na začlenění nových prvků (hmatová stezka, výtvory z přírodnin, výtvarná galerie apod.), výsadba zeleně.
- Oblast výchovy a vzdělávání
- Organizace výchovně- vzdělávacího procesu
CÍL: Optimalizovat rozvržení spojených ročníků a rozvrhů vyučovacích hodin v souladu s plněním ŠVP, podle počtu dětí a s ohledem na finanční možnosti školy.
Prostředky k dosažení cíle:
- spojovat ročníky podle vzdělávacího období (1.-3. a 4.-5.);
- vybrat a vytvořit systém na sebe navazujících učebnic, vhodné učebnice a pracovní sešity pro výuku spojených ročníků;
- výuka AJ – samostatně 3.ročník a 4.+5.ročník;
- zajistit dle finančních možností dělenou výuku Tv,Vv,Hv a Pč;
- organizovat zájmový kroužek AJ pro 1. a 2.ročník;
- navázat spolupráci s SVČ Ivančice při zajištění a organizaci výukových projektů;
- optimalizovat plynulé využití počítačové sítě pro všechny ročníky;
- aktualizovat ŠVP dle potřeb školy, využívat disponobilní hodiny.
- Metody a formy práce
CÍL: Využívat takové metody a formy práce, ve kterých by si žáci osvojili základní vědomosti a dovednosti během vyučování, zaměřovat se na rozvoj tvořivého myšlení žáků.
Prostředky k dosažení cíle:
- důsledně stanovit základní učivo, tj. podstatné učivo, bez jehož zvládnutí nelze pochopit další látku a oddělit ho od informací podružných, o nichž je třeba vědět, kde je najít;
- předem stanovit kritéria hodnocení, klasifikovat jen probrané a procvičené učivo, žáci musí mít možnost a dostatek času k naučení, procvičení a zažití učební látky;
- usměrňovat školní zátěž žáků a rozsah domácí přípravy, zadávat zajímavé úkoly;
- zpracovat a vyhodnocovat koncepci domácí přípravy – pravidelnost a četnost v rámci ročníku a jednotlivých předmětů;
- využívat sebehodnocení žáků a společnou vzájemnou kontrolu písemných úkolů;
- učit žáky samostatně si zaznamenávat vlastní pokroky v osvojení učiva – vést evidenci a vytvářet přehledy - mapy učebního pokroku;
- „pracovat s chybou“ - žáci mají právo dělat chyby – chyba je příležitost naučit se to lépe;
- tradiční ústní a písemné ověřování vědomostí nahrazovat efektivnějšími způsoby – využívání výukových programů s výstupním modulem hodnocení, které umožňuje okamžitou zpětnou vazbu pro učitele i žáka;
- umožnit žákům aktivně využívat internet pro vyhledávání a získávání nových poznatků, při kontrole pravopisu, při výkladu učební látky, při vytváření vlastních prezentací;
- využívat metodu vzájemného učení - „cross age tutoring;“
- nadále upřednostňovat metodu činnostního učení, práci ve skupinách před frontální výukou;
- organizovat samostatná výuková centra ve třídě – PC koutek s výstupem tisku, Dipo-činnostní učení, interaktivní výuka u tabule, Logico tabulky, učení na koberci, infocentrum.
- Inkluzivní vzdělávání
CÍL: V rámci inkluze zvažovat způsob začlenění žáků s některými poruchami chování (ADHD, PAS) tak, aby nebylo narušeno vzdělávání, klima školy a třídy, aby nebylo ohroženo zdraví a bezpečnost těchto žáků, ale i zdraví a bezpečnost ostatních žáků ve škole.
Prostředky k dosažení cíle:
- vytvořit krizový plán – stanovení kritérií pro přijetí žáka ke vzdělávání podle možností školy – prostorové, materiální a personální zabezpečení;
- spolupracovat s odbornými pracovišti, pravidelné konzultace s PPP a dalšími speciálními centry (klinický psycholog);
- v případě nevyhovujících podmínek školy pro vzdělávání těchto žáků navrhnout možnost přeřadit žáka do speciální třídy ZŠ v Moravském Krumlově;
- využívat speciální programy na PC pro žáky s poruchami učení (Dys-com, Terasoft);
- soustavně vzdělávat pedagogy v dané problematice.
- Klima školy, klima třídy
CÍL: Vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce mezi dětmi, pracovníky školy a rodiči, rozvoj týmové spolupráce a kolegiálních vztahů ve škole, vytvářet takový režim, který je v souladu se zdravým stylem života. Ochrana žáků před úrazy, násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy.
Prostředky k dosažení cíle:
- vhodný pracovní a odpočinkový režim žáků a učitelů s dostatkem relaxace a pohybu;
- každá vyučovací hodina by měla odpovídat zásadám zdraví a být ve shodě s věkem žáků;
- využívání přestávek pro relaxaci, v rámci možností zařadit krátkou pohybovou aktivitu na školní zahradě;
- při vhodném počasí zařadit výuku některých předmětů mimo školní budovu;
- žáky neustále informovat o nebezpečí, která jim hrozí;
- pečovat o zdravý kolektiv – dodržovat „školní desatero“ a komunikační pravidla;
- vyhledávat rizika, pravidelně provádět prověrky BOZ;
- informovat rodiče o preventivních opatřeních, kterých škola používá při výchově.
- Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností
CÍL: Poskytovat prostřednictvím školní vývěsky a webových stránek základní a objektivní informace o činnosti školy a výsledcích žáků, vytvářet pozitivní obraz školy.
Prostředky k dosažení cíle:
- pravidelně informovanost o dění ve škole – plán práce, plán třídních schůzek, akce školy, dny otevřených dveří, výstavky dětských prací apod.;
- aktualizace internetových stránek školy;
- prezentace školy ve zpravodaji obce (práce žáků, články pedagogů, školské rady).
- Oblast spolupráce: s rodiči, okolními školami, školskou radou, institucemi a obcí
CÍL: Komunikovat s veřejností, zapojit veřejnost do života školy.
Prostředky k dosažení cíle:
- prosazovat otevřenost a vstřícnost zaměstnanců ve styku s rodiči a veřejností;
- umožnit rodičům podílet se na chodu školy, vznášet připomínky a náměty na zlepšení - anonymní dotazníkové šetření, organizovat dny otevřených dveří;
- zajišťovat pomoc rodičů škole – využít ochoty a nabídky na vedení zájmových kroužků, malé brigády, sponzorské dary;
- spolupracovat při zápisu dětí do školy s MŠ, organizovat společné pracovní porady;
- před zápisem do školy navrhnout rodičům předškoláků účast na projektu „Těšíme se do školy“ – společná setkávání a příprava budoucích prvňáčků na přestup do školy;
- spolupracovat s okolními školami – soulad výstupů ŠVP a návaznost při přestupu na 2.stupeň ZŠ;
- pokračovat v aktivní spolupráci s vedením a zastupitelstvem obce – získávat podněty a připomínky k rozvoji školy, spolupracovat se zřizovatelem při akcích obce i školy (vítání občánků, Den dětí, akce pro veřejnost, besídky apod.);
- zvažovat další využití budovy školy (výpočetní techniky, možnost promítání) pro veřejnost - kulturní programy a vzdělávací akce, přednášky, besedy;
- spolupracovat a pomáhat při údržbě naučné stezky a přírodní zahrady, podílet se na začlenění nových prvků (hmatová stezka, výtvory z přírodnin, výtvarná galerie apod.), možnost výsadby zeleně.
Závěr
Jsem přesvědčena o tom, že tento návrh koncepce rozvoje školy je realizovatelný v celé šíři. Při jeho sestavování jsem se snažila co nejvíce navázat na současné směřování školy, její úspěchy a silné stránky a na současné trendy ve vzdělávání.
V Lesonicích 1.5.2017 Mgr.Lenka Doupovcová